logowanie rejestracja
logo szroty.pl
Ogólnopolska baza punktów sprzedaży części używanych i stacji demontażu!

Dodaj bezpłatny wpis, całkowicie za darmo, na zawsze !

aktualnie zarejestrowanych: 1125 punktów

15.06.2015

Kupujemy skuter, na co zwrócić uwagę?

Wybierając skuter powinniśmy się przede wszystkim zastanowić jak będziemy z niego korzystać. Odpowiedzmy sobie na pytania: gdzie będziemy nim jeździć? czy będziemy przewozić pasażerów? jaką kwotę pieniędzy możemy wydać na zakup?

Rodzaje

Podstawowy podział skuterów dzieli je ze względu na pojemność silnika na motorowery (do 50 cm³, prędkość maksymalna do 45 km/h) oraz na maxiskutery - od 125 cm³. To, jaką pojemność będzie miał nasz skuter powinniśmy uzależnić o tego jakie uprawnienia posiadamy i naszego wieku. Podstawą jest tu prawo jazdy kategorii AM wymagane dla osób, które ukończy 14 lat. Uprawnia ono do kierowania pojazdem z pojemnością silnika nieprzekraczającą 50 cm³ i z ograniczeniem prędkości do 45 km/h. Skuterem o takich parametrach mogą bez żadnych uprawnień jeździć osoby, które przed 19 stycznia 2013 roku skończyły 18 lat. Pozostałe osoby pełnoletnie muszą mieć prawo jazdy AM lub inne uprawnienia na motocykl, samochód, autobus, ciągnik rolniczy (A, A1, A2, B, B1, C, C1, D, D1, T). Ponadto, jeżeli przynajmniej od 3 lat posiadamy prawo jazdy kategorii B to możemy bez dodatkowych warunków kierować skuterem do 125 cm³ z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.

Parametry

Zacznijmy od wielkości. Tu ma znaczenie rozstaw osi, czyli odległość osi przedniego koła do osi tylnego koła. Z mniejszym rozstawem osi łatwiej manewrować pojazdem np. w zmożonym ruchu miejskim. Z kolei w większym skuterze możemy zamocować pojemniejsze schowki lub wygodniejsze siedzisko. Najlepiej “przymierzyć się” do skutera, który nas interesuje, bo może okazać się, że rozmiary obudowy nie są dla nas odpowiednie (np. mamy zbyt mało miejsca na stopy). Waga skutera również wpływa na łatwość wykonywania manewrów. Dlatego osobom, które dopiero rozpoczynają przygodę z tego typu pojazdami poleca się lżejsze modele. Skutery mogą mieć różne wielkości kół, warto pamiętać, że im większa średnica koła, tym lepszy komfort jazdy, szczególnie po nierównych nawierzchniach dróg. Co do tego, czy lepsze jest automatyczna, czy manualna skrzynia biegów, zdania są podzielone. Na pewno automat łatwiej prowadzić, bo nie trzeba koncentrować się na zmianach biegów, co jest wygodne zwłaszcza w korkach. Skrzynia manualna, przy właściwej technice jazdy, umożliwia uzyskanie mniejszego spalania. Łatwiej i taniej dokona się naprawy skrzyni manualnej niż automatycznej. Skutery mogą różnić się taż rodzajem silnika. Wyróżniamy skutery spalinowe, eklektyczne i hybrydowe.  Można też wybierać między skuterem z silnikiem dwusuwowym a czterosuwowym. Silnik dwusowowy ma prostszą budowę i jest łatwiejszy w tuningu, ale spala więcej paliwa. Dlatego do jazdy spokojnej i ekonomicznej wybiera się skutery z silnikiem czterosuwowym.

Wyposażenie

Do najważniejszego wyposażenie skuterów należą schowki. Zazwyczaj znaleźć można je pod siedziskiem. Praktyczne są te, w których zmieści się kask. Gdyby miejsca na bagaże było zbyt mało skuter można doposażyć w kufry lub bagażniki. Na komfort jazdy, zwłaszcza w deszczu lub podczas wiatru wpływa zabudowa osłaniająca nogi oraz szyba chroniąca twarz. Takie zabezpieczenia nie są standardem we wszystkich modelach, ale zazwyczaj można je samodzielnie zamocować. Inne elementy wyposażenia, które mogą się przydać w podróży skuterem to: ABS, dodatkowe wskaźniki na konsoli głównej (np. termometr, data, godzina), elektrycznie składane lusterka, gniazdo zapalniczki (np. by podłączyć nawigację).

Marki

Najtańsze skutery produkuje się w Chinach. Mimo swojego małostarennego. wykonania cieszą się dużą popularnością właśnie ze względu na ceny. Bardzo tanie skutery nieznanych marek ulegają częstym awariom, dlatego lepiej pomyśleć o zakupie model znanej europejskiej lub japońskiej marki. Wówczas ryzyko awarii znacząco spada, a gdyby nawet coś się popsuło to nie powinno być problemu z dostępnością części zamiennych. Najpopularniejsze skutery pochodzą z Japonii i Włoch. Marki cieszące się dobrą sławą to na przykład: Piaggio, Aprilia, Gilera, Vespa, Malaguti, Honda, Yamaha, Suzuki.

Wybierając skuter nabywcy kierują się szeregiem czynników: ceną, wyglądem, parametrami, wyposażeniem i marką. Nie ma uniwersalnego modelu skutera, który będzie odpowiadał każdemu. Sami zastanówmy się, czego oczekujemy od pojazdu i jak będziemy z niego korzystać.


< POWRÓT DO LISTY
BOX SPONSOROWANY
PROMUJ SWOJĄ FIRMĘ
x

Regulamin



Akceptuje
Witryna korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zapoznałem się i akceptuje