logowanie rejestracja
logo szroty.pl
Ogólnopolska baza punktów sprzedaży części używanych i stacji demontażu!

Dodaj bezpłatny wpis, całkowicie za darmo, na zawsze !

aktualnie zarejestrowanych: 1125 punktów

22.04.2014

Jak przebiega złomowanie pojazdu?

Złomowanie pojazdu na pierwszy rzut oka wydaje się procedurą prostą i szybką. W rzeczywistości likwidacja auta trwa dość długo i składa się z trzech etapów.

  1. W pierwszym etapie auto jest wycofane z użytkowania przez użytkownika. Następuje jego wyrejestrowanie i oddanie do stacji demontażu pojazdów (zwanej popularnie autozłomem).

  2. Następnie auto jest pozbawiane płynów, demontuje się z niego te elementy, które nie nadają się do odsprzedaży.

  3. Konieczne jest też posegregowanie tych elementów, które można wykorzystać w kolejnych pojazdach. Wymaga to ich wymontowania, wyczyszczenia, posegregowania i oznaczenia.

Dzięki temu procesowi z niebezpiecznego dla środowiska samochodu można odzyskać wartościowe elementy i unieszkodliwić te substancje, które zagrażają przyrodzie.
Jeśli dana część nadaje się do powtórnego przerobienia, segreguje się ją ze względu na materiał, z którego została stworzona. Usuwa się powłoki lakiernicze oraz elementy plastikowe, co pozwoli na uniknięcie zanieczyszczeń podczas przetapiania metalu.

Przerabianie surowców z samochodów

Średnia masa niewielkiego, współczesnego samochodu wynosi około 1000 kg. Można z niego odzyskać zarówno olej, części metalowe, szkło i gumę. Oleje są przechowywane w stacjach recyclingu, a następnie oczyszcza się je i odzyskuje część masy. Może ona posłużyć jako surowiec rafineryjny, dzięki czemu ze spracowanego oleju można uzyskać pełnowartościowy surowiec.
Największą część masy pojazdu stanowi metal, zwłaszcza aluminium. Można go znaleźć w nadwoziu, silnikach, felgach i wielu innych miejscach. W stacjach demontażu pojazdów dzieli się je ze względu na rodzaj stopu i oddaje do huty. O wiele groźniejszym metalem jest ołów, stosowany w akumulatorach. On także może zostać ponownie wykorzystany po przetopieniu w specjalistycznych zakładach.
Stosunkowo rzadko spotyka się w samochodach stopy magnezu – są one drogie i stosowane w najdroższych, sportowych modelach. W pojazdach można za to znaleźć sporo cynku i mosiądzu. Te metale znajdują się w układzie elektrycznym oraz w rurkach chłodnic i są cennym materiałem do powtórnego przetworzenia. Skupują je też firmy zajmujące się przetwórstwem metali kolorowych.

Recycling opon

Opony o dużym stopniu wyeksploatowania są problematycznym surowcem. Można je spalić w zakładach nazywanych spalarniami, ale wiąże się to z kosztami. Przechowywanie opon na śmietnisku jest niebezpieczne, dlatego wielu naukowców pracuje nad metodami opłacalnego przetwarzania opon


< POWRÓT DO LISTY
BOX SPONSOROWANY
PROMUJ SWOJĄ FIRMĘ
x

Regulamin



Akceptuje
Witryna korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zapoznałem się i akceptuje