logowanie rejestracja
logo szroty.pl
Ogólnopolska baza punktów sprzedaży części używanych i stacji demontażu!

Dodaj bezpłatny wpis, całkowicie za darmo, na zawsze !

aktualnie zarejestrowanych: 1124 punktów

30.03.2015

Jakie formalności i koszty czekają nas przy samodzielnym sprowadzaniu samochodu z zagranicy?

Zastanawiasz się nad samodzielnym sprowadzeniem samochodu z zagranicy? Dowiedz się jakie formalności czekają cię po drodze i ile będzie cię to kosztować.

Umowa

Najlepszym rozwiązaniem jest sporządzenie umowy kupna-sprzedaży samochodu w dwóch wersjach językowych. W przeciwnym razie po powrocie do Polski będziemy musieli przekazać umowę sporządzaną w języku obcym do przetłumaczenia tłumaczowi przysięgłemu. Bez polskiej wersji językowej umowy nie zarejestrujemy samochodu. Były właściciel pojazdu powinien przekazać nam kluczyki, dowód rejestracyjny, kartę pojazdu. Dopilnujmy, aby dostać potwierdzenie wyrejestrowania samochodu lub sami zajmijmy się wyrejestrowaniem samochodu za granicą. Jeżeli kupujesz samochód z Niemiec to warto wiedzieć, że do czasu rejestracji w Polsce nie musi on być wyrejestrowywany w Niemczech. Po rejestracji w Polsce, nasi urzędnicy zatrzymają niemiecki dowód rejestracyjny i przekażą niemieckiej stronie informację o nowej rejestracji. Jeżeli samochód kupujemy od zagranicznego przedsiębiorcy zajmującego się sprzedażą samochodów to powinnyśmy dostać od niego fakturę lub rachunek.

Transport do kraju

Nasz nowo nabyty samochód możemy sprowadzić do kraju na lawecie, co będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami lub możemy przyjechać nim do kraju. Jeżeli wybieramy drugą opcję, to ważne, aby na czas podróży wykupić ubezpieczenie OC. Trzeba też zadbać o tablice rejestracyjne na czas powrotu do kraju, wykupuje się je w lokalnym wydziale komunikacji.

Urząd celny

W urzędzie celnym musimy opłacić akcyzę. Jej wysokość zależy od pojemności silnika samochodu i wynosi: 18,6% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych; 3,1% podstawy opodatkowania – dla pozostałych samochodów osobowych. Dniem powstania obowiązku zapłaty akcyzy jest dzień przywiezienia samochody z zagranicy do Polski. Na zapłatę jest 30 dni, jednak na zgłoszenie przekroczenia granicy jest tylko 14 dni. Przypilnujmy terminowego złożenia deklaracji AKC-U i zapłaty akcyzy, bo urząd celny nam o tym nie przypomni. Później można składać wniosek o wydanie zaświadczenia o uiszczeniu podatku akcyzowego, które będzie potrzebne podczas rejestracji samochodu.

Urząd skarbowy

Jeżeli samochód sprowadzamy spoza terytorium Unii Europejskiej musimy zapłacić podatek VAT w urzędzie skarbowym. Sprowadzenie pojazdu z innego państwa Unii Europejskiej traktować trzeba jako transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawę, która nie rodzi obowiązku zapłaty VAT w Polsce. Do niedawna każdy musiał udać się do urzędu skarbowego, aby pobrać tam zaświadczenie o opłaceniu podatku lub o braku konieczności opłacania podatku VAT z tytułu nabycia środków transportu. To zaświadczenie kosztowało 160 zł i było niezbędne przy rejestracji pojazdu. Obecnie osoby, które nie maja obowiązku opłacania podatku VAT nie muszą występować do urzędu skarbowego o to zaświadczenie.

Opłat recyklingowa

Przed pierwszą rejestracją samochodu w kraju należy ponieść jednorazową opłatę recyklingową w wysokości 500 złotych. Pieniądze trafiają do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w celu tworzenia i rozwoju sytemu zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Komisja Europejska podważyła zgodność prawa do pobierania tej opłaty z prawem unijnym, dlatego w planach jest zniesienie opłaty recyklingowej. Prawdopodobnie nastąpi to już w lipcu tego roku.

Stacja diagnostyczna

Nie musimy badać stanu technicznego pojazdu przed jego rejestracją, jeżeli ten pojazd został sprowadzony z kraju należącego do Unii Europejskiej lub EFTA i posiada aktualne badanie techniczne z kraju, z którego pochodzi. W pozostałych wypadkach pojazd powinien zostać poddany badaniu technicznemu w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Warto wiedzieć, że jeżeli termin ważności zagranicznego badania technicznego będzie dla danego pojazdu dłuższy niż przewidują to krajowe przepisy, to termin taki nie będzie uznany.

Wydział Komunikacji

Na rejestrację samochodu jest 30 dni od daty sprowadzenia. W tym celu trzeba zebrać komplet dokumentów: wniosek o rejestrację, dowód własności pojazdu, dowód rejestracyjny pojazdu, dowód uiszczenia opłaty recyklingowej, tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku, dowód odprawy celnej przewozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej, dokument potwierdzający zapłatę akcyzy, zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (jeżeli jest wymagane), tłumaczenia dokumentów obcojęzycznych na język polski. Miejmy przy sobie również dokument tożsamości ze zdjęciem.

Zakład Ubezpieczeń

Pamiętajmy, że podczas rejestracji pojazdu możemy zostać poproszeni o dowód zawarcia obowiązkowego ubezpieczenia OC. Za brak zawarcia tego ubezpieczenia grożą kary pieniężne nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Ile to kosztuje?

Na przykładzie spróbujemy oszacować koszty zakupu samochodu za granicą. W naszym przypadku kupujemy samochód w Niemczech za 5000 euro, o pojemności silnika 1650 cm³. Do obliczeń przyjmujemy, że 1 euro to 4 złote.

Koszty:

  • cena samochodu: 5000 euro x 4 złote = 20 000 zł
  • koszty transportu do kraju: cena tablic rejestracyjnych i ubezpieczenia na czas podróży ok. 150 euro x 4 złote = 600 zł
  • akcyza: 20 000 x 3,1% = 620 zł
  • tłumaczenie dokumentów: ok. 100 zł
  • opłata recyklingowa: 500 zł
  • badanie techniczne: 169 zł
  • koszty rejestracji: 256 zł
opłata za wydanie tablic 80,00 + opłata ewidencyjna 0,50 zł,
opłata za wydanie dowodu rejestracyjnego 54 zł + 0,50 zł opłata ewidencyjna,
opłata za wydanie pozwolenia czasowego 13,50 zł + 0,50 zł opłata ewidencyjna,
opłata za wydanie kompletu nalepek legalizacyjnych 12,50 zł,
opłata za wydanie nalepki kontrolnej 18,50 zł + 0,50 zł opłata ewidencyjna
opłata za wydanie karty pojazdu 75 zł + 0,50 opłata ewidencyjna
  • ubezpieczenie OC: trudne do oszacowania, bo na wysokość składki wpływa szereg czynników

SUMA: 22 245 złotych + cena OC

W naszym przykładzie wydaliśmy 2245 złotych na opłaty urzędowe, niezbędne by poruszać się po kraju zakupionym samochodem. Nie zapomnijmy o kosztach paliwa do i z miejsca zakupu auta.


< POWRÓT DO LISTY
BOX SPONSOROWANY
PROMUJ SWOJĄ FIRMĘ
x

Regulamin



Akceptuje
Witryna korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zapoznałem się i akceptuje