logowanie rejestracja
logo szroty.pl
Ogólnopolska baza punktów sprzedaży części używanych i stacji demontażu!

Dodaj bezpłatny wpis, całkowicie za darmo, na zawsze !

aktualnie zarejestrowanych: 1125 punktów

24.08.2015

Kupiłeś używany samochód? Dopełnij formalności!

Właśnie podpisałeś umowę kupna sprzedaży samochodu i nie wiesz, jakie formalności na Ciebie czekają? W poniższym artykule wyjaśniamy czego musisz dopilnować, aby bez przeszkód cieszyć się swoim zakupem.

Urząd skarbowy

Po podpisaniu umowy mamy 14 dni na zapłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych. Dla samochodów wynosi on 2 procent wartości pojazdu. Podatek płacimy w tedy, gdy samochód nabyliśmy od osoby fizycznej. W Urzędzie Skarbowym należy przedstawić wypełniony druk PIT PCC-3 oraz, do wglądu, umowę kupna sprzedaży samochodu. Odpowiedni druk można pobrać bezpośrednio w urzędzie lub z Internetu. Podatku nie płaci się, jeżeli wartość rynkowa zakupionego przedmiotu jest mniejsza niż1000 złotych. Nie warto zaniżać kwoty na umowie, ponieważ Urząd dysponuje swoimi katalogami, według których naliczy podatek. Robi tak, jeżeli cena samochodu znacznie odbiega od średniej ceny rynkowej takiego pojazdu. To na kupującym ciąży obowiązek dowodzenia, że umowa została zawarta po cenie rynkowej. Ważne, aby dopilnować terminu, bo inaczej Urząd Skarbowy może nałożyć na nas karę. Nieco inaczej jest, gdy kupujemy samochód od firmy. Wówczas to sprzedawca opłaca podatek.

Wydział Komunikacji

Rejestracji samochodu dokonuje się w Urzędzie Komunikacji właściwym we względu na zamieszkanie nowego właściciela pojazdu. Przewiduje się na to 30 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Do rejestracji potrzebny jest komplet dokumentów: wniosek o rejestrację, dotychczasowy dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym, kara pojazdu (jeżeli była wydana), tablice rejestracyjne, dokument potwierdzający zawarcie transakcji, dowód tożsamości, dokument potwierdzający zawarcie ubezpieczenia OC. Urząd ma 30 dni na rozpatrzenie sprawy i przygotowanie dowodu rejestracyjnego i tablic. Na okres oczekiwania dostaniemy tymczasowy dowód rejestracyjny i tymczasowe tablice, które trzeba zwrócić przy odbiorze właściwych.

Rejestracja samochodu kosztuje 180, 50 zł. Na koszt rejestracji składają się:
opłata za wydanie tablic 80,00 + opłata ewidencyjna 0,50 zł,
opłata za wydanie dowodu rejestracyjnego 54 zł + 0,50 zł opłata ewidencyjna,
opłata za wydanie pozwolenia czasowego 13,50 zł + 0,50 zł opłata ewidencyjna,
opłata za wydanie kompletu nalepek legalizacyjnych 12,50 zł,
opłata za wydanie nalepki kontrolnej 18,50 zł + 0,50 zł opłata ewidencyjna.

Ubezpieczyciel

Jeżeli nabyty samochód ma wykupione ubezpieczenie OC, to obowiązuje ono do końca okresu, na jaki zostało zawarte. Możemy jednak z niego zrezygnować w dowolnym czasie poprzez wypowiedzenie umowy. Sprzedający ma 14 dni na powiadomienie ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu. Ubezpieczyciel, mając wiedzę o zmianie właściciela samochodu, może ponownie przeliczyć składki, uwzględniając zniżki i zwyżki nowego posiadacza pojazdu. Od 2012 roku OC, które przeszło na nowego właściciela pojazdu, nie odnawia się automatycznie. Warto dopilnować, aby samochód miał ważne OC, bo brak zawartej umowy może skutkować karami pieniężnymi nałożonymi przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Kupowanie używanych samochodów w naszym kraju jest bardzo popularne. Warto wiedzieć, gdzie udać się po podpisaniu umowy, aby dopełnić wszelkich formalności.


< POWRÓT DO LISTY
BOX SPONSOROWANY
PROMUJ SWOJĄ FIRMĘ
x

Regulamin



Akceptuje
Witryna korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zapoznałem się i akceptuje